Limerick, Ring of Keryy & de Cliffs - Reisverslag uit Galway, Ierland van Suzanne Beck - WaarBenJij.nu Limerick, Ring of Keryy & de Cliffs - Reisverslag uit Galway, Ierland van Suzanne Beck - WaarBenJij.nu

Limerick, Ring of Keryy & de Cliffs

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

23 Oktober 2015 | Ierland, Galway

Hallo allemaal,

Het werd wel weer eens tijd voor een nieuwe update hier, dus vandaar! De afgelopen tijd werd alles vooral routine, maar had ik ook extra vrije tijd. Rachel studeert verloskunde, en om de zoveel tijd heeft ze 4 weken 'placement'. Dat betekent dat ze 2 lange dagen en 1 korte dag werkt in een ziekenhuis, op verschillende afdelingen. Het betekent ook dat die drie dagen voor mij langer zijn, eerder beginnen en langer doorwerken. Het voordeel is, is dat ik elke week 1 of 2 extra vrije dagen heb gekregen! Heerlijk dus! Maar eerst nog even terug naar september, want mijn verjaardag moest natuurlijk ook wel even gevierd worden!

Op mijn verjaardag werd ik 's ochtends wakker en kreeg superlieve tekeningen van de kids, een lieve kaart van de ouders en een prachtige bos bloemen! Ik ben daarna zelf Galway gaan verkennen, heerlijk alle straatjes doorgeslentert, geluncht en gewinkeld. Eind van de middag terug naar huis en even skypen, daarna met het gezin uit eten. Ze namen me mee naar Milano's, waar ze lekkere pizza's hebben! Het was erg gezellig. Elliot wilde er ook zeker van zijn dat mijn verjaardag goed gevierd werd, dus ze vroeg meteen aan de ober of ze ook taart hadden. Die keek heel verbaasd en antwoordde met nee, waardoor Elliot toch wel even schrok. Gelukkig vond ze het ook goed dat er een kaarsje in een brownie werd gestopt ;-). Dank ook voor alle lieve kaartjes, die mijn 'post' slinger mooi opvrolijken!

Zondag was de All-Ireland Hurling match, en Galway stond in de finale tegen Kilkenny. Dat kon natuurlijk niet ongemerkt voorbij gaan en in de weken ervoor was Galway al flink versierd. Ik had een andere aupair gevraagd om de wedstrijd samen te gaan kijken in Galway. Ze hadden op het plein, Eyre Square, een groot scherm opgehangen waarop de wedstrijd werd uitgezonden. We waren er op tijd en hadden het grootste deel van de tijd prima zicht. De wedstrijd begon heel goed, maar eindigde helaas in een nederlaag. Hurling is als sport wel leuk om te kijken. Ingewikkeld, maar het blijft de aandacht trekken omdat er veel gebeurd. Daarna nog even rondgelopen.

In de weken erna zoveel mogelijk buiten geweest met de kids waar het mogelijk was, en in de weekenden Galway verkend. Nieuwe zijstraatjes, de cathedraal, het kwam allemaal voorbij. Galway dingt mee naar European Capital of Culture voor 2020, en in dat kader worden er nog meer dingen dan normaal georganiseerd. Galway staat bekend als stad van de festivals, en dat is zeker waar. Van kleine obscure festivals tot het bekende, deze week plaatsvindende Comedy festival. Zo was er ook de Galway Culture night, half september. Die dag, maar vooral avond, werden er door de hele stad culturele activiteiten georganiseerd. Er waren natuurwandelingen, korte films, lezingen, exposities en nog veel meer. Ik moest werken, en kon dus pas wat later naar de festiviteiten, maar het was heel gezellig in de stad. Het weer werkte mee, altijd fijn. Ik ben even naar de international poetry night geweest, waar verschillende mensen in hun moedertaal een gedicht voordragen. Daarnaast naar de Universiteit, waar een expositie gaande is over W.B. Yeats, met een korte rondleiding. Ook ben ik even bij Charlie Byrne's binnengestapt, waar auteurs uit Galway die dat jaar een boek hadden gepubliceerd, daar iets uit zouden voordragen. Heel divers, van een boek over de roeigeschiedenis in Galway tot fictie en van humor tot marketing. Als laatste stond live muziek op het programma. In de bekendste kerk in Galway, de St. Nicholas kerk, worden om de zoveel tijd concerten gehouden. Zo ook vanavond, eerst een harpiste en vervolgens kwamen daar een fluitist, gitarist en doedelzak speler bij. Prachtig geluid, blij dat ik er geweest ben!

In het weekend had ik afgesproken met een groep au pairs, en hebben we met z'n allen Galway onveilig gemaakt. Uiteindelijk met lekker weer op Eyre Square gaan zitten, en daar Taboo gespeeld. Anderen moeten het woord op je kaartje raden, en je mag dat woord (en nog een aantal andere woorden) niet zeggen. Best leuk om te doen! Toen de meeste naar huis moesten ben ik met een Nederlandse en Spaanse au pair nog even wat gaan drinken in de pub, en toen vond ik het wel mooi geweest.

Het weekend erna besloot ik een dagje naar Dublin te gaan. De week ervoor voelde ik me zeker niet geweldig, niet alleen fysiek, maar ook mentaal, en Dublin maakt me altijd blij. de dag ervoor maar vroeg naar bed, en uiteindelijk in de bus nog een paracetamol, maar ik heb de dag overleefd. Allereerst gewoon even rondgelopen in een van mijn favoriete steden. Heerlijk! Daarna even kijken bij alle winkels die in Galway niet te vinden zijn, van H&M tot Lush. Aangezien het heerlijk weer was heb ik door St. Stephens Green gelopen en heb daar even lekker mensen zitten kijken. Ook even cultureel gedaan en het Museum of National History bezocht, wat een stukje kleiner was dan ik had gedacht. Daarna door onbekende wijken van Dublin gelopen, grappig hoe je zo dicht bij het centrum kan zijn, en toch het gevoel hebt dat je compleet zonder toeristen rondloopt. Aangekomen in Temple Bar ontdekte ik dat de boekenmarkt die ik daar eerder ontdekt heb nog steeds elk weekend wordt gehouden. Ik moest me inhouden, maar heb die dag alsnog een aantal boeken aangeschaft.

Maandag begon mijn eerste Ierse les, ja, dat ga ik hier ook gewoon proberen! De eerste les bestond voornamelijk uit achtergrondinfo, over de taal, maar ook de houding van veel mensen tegenover Iers ed. Interessant. Onze docent is erg enthousiast, luid en vrolijk. De lessen daarna zijn we dan ook echt begonnen met uitspreken, en ik kan je vertellen dat niks is zoals het lijkt! Leuk, maar zó ingewikkeld! Een woord als 'Bhfuil' klinkt als 'will'. Ach, het houdt je van de straat ;-).

Het weekend erna deed ik rustig aan, wel even Galway ingeweest, maar niks bijzonders overdag. 's Avonds had ik afgesproken met een paar au pairs om uit te gaan, nadat dat een aantal keer niet lukte. We hadden afgesproken bij The Quays, een van mijn favoriete pubs. Daar was live muziek, dus toen ik daar aankwam en ze er nog niet waren, heb ik een drankje gehaald en ben lekker gaan luisteren. Uiteindelijk waren ze bijna een uur te laat (tsja), maar daarna ging het beter ;-). Het zijn drie gezellige meiden. Nadat we vruchteloos prebeerden te vechten voor een plekje met wat ruimte, hebben we het buurgroepje maar geinfiltreerd. Een interessante mix, met jongens/mannen van verschillende leeftijden en verschillende nationaliteiten. Nederland bleek in de smaak te vallen, het feit dat ik niet aan de Guinness zat sprak wel weer tegen me. Het werd een gezellige avond, waarin nog nog gewisseld zijn van pub, en ik uiteindelijk rond 4 uur in mijn bed lag.

De volgende dag uitgeslapen, maar rond 1 uur wel weer in Galway, waar ik twee Nederlandse au pairs ontmoette, Roelanda, die ik al eerder had gezien, en Eva. We besloten te gaan picknicken en sloegen in bij de Dunnes. Lekker kletsen en eten, en daarna veel rondgelopen. We hebben gegeten bij de King's Head, en hebben daarna nog even genoten van live muziek in de pub. Hoe Iers wil je het hebben?

Het weekend erna had ik dus een lang weekend, ik was vrijdag vrij vanwege Rachel's placement. Ik had eigenlijk nog geen plannen, en besloot uiteindelijk zondag een tour naar de Cliffs of Moher te maken. Ik raakte al snel aan de praat met een Duits meisje, en we hebben verder samen alles verkend. Ik had voor deze tour gekozen, omdat hij ook naar de Ailwee caves ging, en het was een goede keuze! Erg mooi om te zien! De cliffs blijven spectaculair, en ik hoop zeker nog een paar keer terug te gaan. Het was heerlijk weer, en uiteindelijk liepen de meeste mensen (myself included) in een t-shirtje. En dat half Oktober! Na de tour met z'n tweetjes wat gaan eten, en toen moest ze du bus richting Dublin pakken.

De week erna verliep doordeweeks ongeveer hetzelfde, en ik had vrijdag weer vrij. Dit keer had ik goed gepland, en ben naar Limerick vertrokken. Vrijdag de bus heen, en Limerick city verkend. Ik kreeg gratis een privé rondleiding door het Hunt museum, wat het een stuk interessanter maakte. Ik had bij Airbnb een kamer geboekt, en mijn host nodigde me uit om mee te gaan eten in het centrum. Het was heerlijk aziatisch eten, en lekker voordelig. Zaterdag vroeg op, want ik had een tour langs de Ring of Kerry geboekt. We begonnen de dag met een eerste stop in Killarney, leuke stad! Misschien kan ik daar ook nog eens een weekendje heen ;-). Daarna verschillende korte stops langs onze geweldige route langs de Ring. Wat een uitzichten! Ook heb ik Charlie Chaplin's vakantie huisje gezien. Zo zie je nog eens wat! Onze laatste stop was in Killarney National Park, wat al lang op mijn lijstje stond. We wandelden naar de Torc Waterval. Natuur blijft mooi. Die avond met wat mensen van de tour naar een pub om wat te eten en te drinken.
Zondag was mijn laatste dag, dus ik wilde er goed gebruik van maken. Eerst naar de St. Mary's Cathedral, de bekendste in Limerick, en vervolgens op naar King John's Castle, een echte aanrader! Hele goede tentoonstelling binnen, en prachtige uitzichten over Limerick vanaf de torens. Daarvandaan naar de andere kant van Limerick gelopen om naar de Limerick City Art Gallery te gaan, en dat was de moeite waard! Het is mini, maar de exposities waren het meer dan waard! Daar ook even bijgekomen met een kopje thee en uitzicht op het People's park. Daar ook nog even doorheen gelopen en vervolgens gaan eten bij het aziatische restaurantje van de eerste avond. En toen was het alweer tijd voor de bus.

En dat was afgelopen week, dit weekend heb ik langer vrij, namelijk tot en met maandag, maar aangezien ik dat niet zo lang van tevoren wist heb ik niet echt een plan kunnen maken. Vandaag gewoon een dagje niksen, misschien even Galway in, ik zie wel. Volgende keer horen jullie wel wat voor spannends er weer is gebeurd. Sorry voor het lange, lange verhaal, kudo's als je het tot hier hebt volgehouden!

XXX Suus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suzanne

Actief sinds 23 Juni 2013
Verslag gelezen: 1067
Totaal aantal bezoekers 10936

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2015 - 26 Augustus 2016

Au pairing in Ireland!

05 November 2013 - 16 April 2015

Au pair in Amerika

Landen bezocht: